Gezien het stijgende aantal biologische supermarkten, speciaalzaken en verantwoorde fastfoodtenten in Amsterdam kan gerust gezegd worden dat bewust eten aan populariteit wint. Culinair fotograaf Willem Groeneveld en bedenker van ZTRDG.nl ziet die trend ook: "In Nederland lopen tegenwoordig zogenaamde 'cultural creatives' rond. Dat zijn mensen die bewustere keuzes maken in het leven, zoals de keuze voor kwalitatief en eerlijk voedsel. Ze willen genieten; lekker eten en koken met datgene wat het seizoen te bieden heeft, met lokale en biologische ingrediënten."
Volgens Groeneveld ontbrak het echter nog aan een website die inspeelt op die behoefte, en zo bedacht hij het concept van ZTRDG.nl, een platform waar zowel recepten en producten als achtergrondinformatie en adressen te vinden zijn. "Op ZTRDG.nl willen we inspireren. Maar je kunt er bijvoorbeeld ook terecht als je in een winkel staat en iets geks ziet, en niet weet wat je er mee kunt maken of waar het vandaan komt."
Elke drie weken verschijnt er een nieuwe editie van ZTRDG. Onder het kopje 'Receptuur' verschijnen per editie tien nieuwe recepten met seizoensgebonden en biologische producten. Daarnaast verschijnen er tien eenvoudigere recepten onder de noemer 'Makkelijke ZTRDG'. Per editie worden ook twee instructiefilmpjes geplaatst: één video vormt de uitleg voor de basis van een gerecht, bijvoorbeeld voor het maken van pastadeeg, een ander filmpje biedt inspiratie om eens iets anders te doen met een basisingrediënt, zoals bramenjam maken met citroenmelisse. Ook verschijnen er steeds twee of drie achtergrondverhalen over een product, een leverancier of een winkel. Via 'Mijn ZTRDG' kan de bezoeker receptuur bundelen en in de toekomst met andere bezoekers discussiëren.
Op de website zijn alle adressen te vinden van de winkels, speciaalzaken en eetzaken die ZTRDG steunt, zoals viswinkels, kaasboeren en slagers, maar bijvoorbeeld ook De Bakkerswinkel, Meeuwig & Zn., Marqt en de Burgermeester.
Om een kruisbestuiving van al die verschillende onderdelen te creëeren, is er een zoekfunctie voor elke situatie: om op basis van ingrediënten een recept te zoeken, om vanuit een recept een winkel te zoeken, om bij een achtergrondverhaal het product te vinden, enzovoorts.
Website speelt in op de behoefte te eten wat het seizoen biedt
Tot dusver richt ZTRDG zich op Amsterdam en omstreken, maar het plan is om snel een landelijke website te worden. "Er komt dan ook een zoekfunctie waarmee bezoekers op basis van hun postcode winkels in de buurt vinden", zegt Groeneveld. "ZTRDG.nl moet een landelijke community worden waar leveranciers, speciaalzaken en consumenten elkaar vinden."
Je hebt er wel wat tijd voor nodig, om een recept op ZTRDG.nl uit te zoeken, de ingredienten te kopen en het dan nog klaar te maken. "Daarom vernoemden we de site naar de zaterdag, want dat is de dag dat mensen daar tijd voor hebben", zegt Groeneveld.
Onderzoeksbureau Trendbox voerde onlangs in opdracht van ZTRDG een onderzoek uit onder 500 Nederlanders. Daaruit bleek dat één op de drie Nederlanders op zaterdag uitgebreider kookt dan door de week en dat die groep graag experimenteert met lokale en seizoensgebonden ingrediënten. Daarnaast vindt 35 procent het belangrijk om een compleet seizoensgebonden recept op tafel te zetten en wil bijna een kwart van de ondervraagde kookliefhebbers zoveel mogelijk gebruik maken van maatschappelijk verantwoorde producten. Groeneveld: "Die mensen hebben een mening over eten, ze willen dat kleine speciaalzaken blijven bestaan. Natuurlijk gaan die mensen ook naar de supermarkt, maar voor de zaterdagse maaltijd zoeken zij naar betere producten."
www.ztrdg.nl