Negen kunstenaars op estafette-expositie

Gepubliceerd in Het Parool, 10 november 2009
Geen curator, maar de kunstenaar zelf bepaalt wiens werk naast het zijne hangt op de expositie If only I was more like you, die gaat over bewondering, netwerken en verschillende visies naast elkaar.

Terwijl Yasmine Ostendorf met haar eigen setje sleutels de deuren opent van de oude jongensschool aan het Marie Heinekenplein – het pand waar kunstcentrum De Appel in januari intrekt – vertelt ze hoe spannend ze het vindt dat die sleutels tegenwoordig in haar handtas zitten. Als ze door de lange, echoënde gangen van het gigantische pand loopt en de klaslokalen vol kunst laat zien, vertelt ze dat ze net 26 is geworden, en ze biecht op dat het best eng is, dat curatorschap. Hoewel, het woord 'curator' gebruikt ze niet. Ostendorf noemt zichzelf liever initiatiefnemer van het project If Only I Was More Like You.

De gedachte achter deze 'estafette-tentoonstelling' is dat niet één visie dominant is, maar dat verschillende visies naast elkaar staan. Het concept is als volgt: Ostendorf vroeg Zoro Feigl om te exposeren, omdat ze een groot fan is van zijn werk. Vervolgens mocht Feigl een kunstenaar uitnodigen die hij goed vindt, en die mag op zijn beurt ook weer iemand vragen om te exposeren. En dat negen kunstenaars lang, totdat de hele begane grond en de speelplaats van de oude jongensschool vol staan en hangen met kunst van makers die elkaar bewonderen.


Om nepotisme te voorkomen, en om de expositie nog enigszins in eigen hand te houden, schreef Ostendorf spelregels. Zo is er een (beperkt) budget waar de kunstenaars zich aan moeten houden, is kinderporno niet toegestaan, mogen de deelnemende kunstenaars elkaar niet persoonlijk kennen en heeft Ostendorf een vetorecht in geval van nood. "Het is doodeng, want ik heb geen idee wat er gaat komen. Maar ik heb vertrouwen in de kunstenaars, dus ik geef ze volledige vrijheid, ook qua disciplines. Er mag gerust een mode-ontwerper tussen zitten."

Hoewel ze een fervent museum- en galeriebezoeker is, stoort Ostendorf zich vaak aan het 'bedachte' karakter van tentoonstellingen. "Veel exposities zijn bedoeld voor jonge mensen als ik, maar ze zijn opgezet door oude, stoffige curators die iets 'street art' noemen terwijl het dat duidelijk niet is. Daarbij ontmoette ik als cultuurverkenner voor het Amsterdams Fonds voor de Kunst veel pas afgestudeerde kunstenaars die zich wilden professionaliseren, maar niet wisten waar ze moesten beginnen. Ik wil die mensen met elkaar in contact brengen, en ze tegelijkertijd een kans geven om hun werk te laten zien."
Behalve een groter netwerk en publiek voor de kunstenaar, is het bijkomende voordeel van deze manier van exposeren dat het proces zichtbaar wordt. Ostendorf: "Het publiek ziet de tentoonstelling groeien. Wie naar het huidige geëxposeerde werk komt kijken, kan de volgende kunstenaar al aan de slag zien."

Afgelopen zaterdag werd het werk van de eerste drie deelnemers onthuld: Zoro Feigl nodigde Floris Bovée uit, die weer koos voor zijn persoonlijke leermeester van de Rietveld Academie, Constant Dullaart. Op 21 november vindt de volgende opening plaats, waarbij werk wordt onthuld van Daniël Dennis de Wit, Bas Schevers en Simon Gush. De laatste onthulling is op 5 december, en het is zelfs voor Ostendorf nog de vraag wiens werk er dan bijkomt.
Tot dusver zijn de deelnemers allemaal beeldend kunstenaar. Feigl bouwde een lawaaierige touwconstructie in een oude liftschacht, Bovée zorgt voor optisch bedrog met een lichtinstallatie in een systeemplafond en Dullaart bewerkt een muurprint met gekleurde belichting waardoor een 3D-effect ontstaat.
Tijdens elke opening worden de deelnemers door Ostendorf geïnterviewd over hun keuze voor de kunstenaar aan wie ze het estafettestokje doorgeven. "Ik wil bijvoorbeeld weten waarom Zoro het werk van Floris goed vindt, en wat dat zegt over zijn eigen werk."
Ostendorf hoopt dat de kunstenaars hun oma's uitnodigen voor de opening. "Dan zien die ook eens andere kunst. En ik hoop dat buurtbewoners langskomen, zodat zij zien dat er weer iets leuks gebeurt in de buurt, na alle ellende met die Noord/Zuidlijn."

If Only I Was More Like You is te bezoeken t/m 20 december op zaterdagen en zondagen van 13:00 - 17:00 uur in de voormalige jongensschool, Eerste Jacob van Campenstraat 59. www.ifonlyiwasmorelikeyou.blogspot.com

Foto: Ifonlyiwasmorelikeyou.blogspot.com